Zarząd Spółki co do zasady nie komentuje opinii, stanowisk, listów otwartych czy emocjonalnych wystąpień, które dotyczą jej przeszłości i obecnego procesu restrukturyzacji. Przyjęliśmy, że to nasze działania i podjęte decyzje będą najlepszym dowodem dla wszystkich interesariuszy na to, że Spółka jest w dobrych rękach, a podejmowane decyzje mają jeden cel – uratowanie i przywrócenie pozycji rynkowej PKP CARGO.
Jednak w świetle listu otwartego, który 18 marca 2025 roku został opublikowany w medium branżowym i podpisał się pod nim były prezes spółki Dariusz Seliga, jesteśmy zmuszeni odnieść się do subiektywnych ocen, informacji niepopartych faktami, przypuszczeń oraz manipulacji, które zostały w nim zawarte. Robimy to, ponieważ wiele twierdzeń jest krzywdzących dla Spółki i wprowadzających w błąd. Po przeczytaniu wspomnianego listu, bez wiedzy o tym, co działo i co dzieje się w Spółce, można odnieść błędne wrażenie odnośnie zdarzeń historycznych i tego, co miało wpływ na obecną sytuację PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Wpływ „Decyzji Węglowej” na kondycję Spółki
Zarząd Spółki nie kwestionuje konieczności zapewnienia dostaw węgla w sytuacji kryzysowej, która mogła zagrozić bezpieczeństwu energetycznemu kraju, jednak sposób wykonania wspomnianej decyzji miał bezpośredni, negatywny wpływ na PKP CARGO. Obecnie Zarząd wraz z zewnętrznymi podmiotami kontynuuje proces precyzyjnego oszacowania skutków finansowych decyzji węglowej, w tym skali strat pośrednich, które miały znaczący wpływ na wyniki Spółki po trzech kwartałach 2024 roku, o czym Zarząd szczegółowo informował rynek.
Wyniki finansowe Spółki w latach 2023 i 2024
Kategorie wynikowe, które wymienia list otwarty, czyli zysk netto i EBIDTA to jedynie niewielki wycinek danych finansowych, które stanowią o kondycji przedsiębiorstwa i nie mogą być analizowane w oderwaniu od innych, takich jak przede wszystkim pozycja płynnościowa. Ta ostatnia bowiem determinuje zdolność przedsiębiorstwa do funkcjonowania. Skupienie uwagi czytelników jedynie na wybranych kategoriach rachunku wyników mogą mieć charakter manipulacyjny, szczególnie, że działania Zarządu, zwłaszcza w roku 2023 dowodzą, iż Zarząd miał świadomość napiętej sytuacji płynnościowej Spółki, którą poprawić miała transakcja leasingu zwrotnego, w ramach której do zapewnienia bieżącej płynności wykorzystano aktywa Spółki o najwyższej wartości (najnowsze lokomotywy Vectron). Transakcja ta była komunikowana przez Spółkę raportem bieżącym.
Przed złożeniem wniosku sanacyjnego w lipcu 2024 roku przeanalizowano szczegółowo finanse Spółki. Zarząd, który objął stery w kwietniu 2024 roku, zastał sytuację, która zagrażała istnieniu Spółki. Postępowanie sanacyjne było jedynym wyjściem, w sytuacji ustawowego braku zdolności upadłościowej przez PKP CARGO, aby nie doprowadzić do zaprzestania działalności i w konsekwencji, niekontrolowanej likwidacji PKP CARGO.
Chcemy także zwrócić uwagę na specyfikę działania rynku kolejowego. Ma on swoją cykliczność, co także ważne opiera się na długoletnich kontraktach. W 2024 roku realizowano umowy, które zostały zawarte w latach wcześniejszych tzn. roku 2023 i częściowo 2022. To, ile przewozów zrealizowano we wspomnianym 2024 roku wynika wprost z tego, jaką biernością w pozyskiwaniu nowych umów wykazał się poprzedni zarząd pod kierownictwem pana Seligi. Wyniki finansowe roku 2024 są więc w dużej mierze pochodną tego, jak pracowały wcześniejsze zarządy.
Pozycja PKP CARGO
Dariusz Seliga, który od 13 kwietnia 2022 roku do 1 lutego 2024 roku pełnił funkcję prezesa PKP CARGO wspomina o budowaniu rynkowej pozycji i siły Spółki podczas jego kadencji. Tym słowom przeczą dane UTK o udziale rynkowym PKP CARGO. Od kwietnia 2022 roku do lutego 2024 roku udział spadł: z 36,7% do 28,8% masy towarowej oraz z 40% do 29,5% pracy przewozowej. Skali tak ogromnej utraty rynku w tak krótkim czasie nie trzeba nawet komentować.
Relacje w Grupie PKP CARGO
Przypominamy też, że PKP CARGO S.A. nie jest Spółką Skarbu Państwa. Wydawało się, że osoba, która była jej prezesem przed ponad 2 lata powinna dokładnie znać strukturę właścicielską i być świadoma, jakie konsekwencje wiążą się z obowiązkami informacyjnymi Spółki notowanej na giełdzie. Dlatego prosimy o odpowiedzialne informowanie o wynikach Spółki, poszanowanie przepisów dot. dostępu do informacji oraz nieprognozowanie przyszłych wyników bez posiadania odpowiedniej wiedzy.
Chcielibyśmy także sprostować informacje dot. łączenia funkcji w organach zarządczych i nadzorczych Grupy PKP CARGO. Nikt z zarządu Spółki nie pobiera dodatkowego wynagrodzenia za zasiadanie w organach innych Spółek. Od kwietnia 2024 nie są także łączone funkcje w zarządach Grupy PKP CARGO, zaś w przypadku łączenia funkcji zarządczej i zasiadania w Radzie Nadzorczej – nie jest pobierane dodatkowe wynagrodzenie z tego tytułu.
Plan restrukturyzacyjny
Zarząd jest obecnie w trakcie finalizacji Planu Restrukturyzacyjnego, który wymagał szczegółowych analiz ekonomicznych i finansowych. Będzie on też przedmiotem rozmów z kluczowymi interesariuszami. Jak informowaliśmy za pośrednictwem raportów bieżących Zarządczyni masy sanacyjnej, z uwagi na złożoność planu i konieczność uwzględnienia w nim wszystkich 20 spółek, Grupy złożyła wniosek o przesunięcie terminu złożenia planu do końca czerwca 2025 roku.
Plan Restrukturyzacji przewiduje w średnim terminie wzmocnienie pozycji rynkowej Spółki i całej Grupy. Zarząd ma jasno określony pomysł na to, jak Spółka ma funkcjonować w przyszłości oraz strategię opartą o wzrost udziałów w określonych segmentach rynku. Zamierzamy skoncentrować się na marżowych obszarach i ograniczyć aktywność w segmentach schyłkowych i nie wzrostowych. Naszym celem jest stworzenie silnej i konkurencyjnej firmy na rynku przewozów towarowych, chcemy odbudować udziały rynkowe i odzyskać rentowność.
List otwarty Dariusza Seligi, prezesa PKP Cargo w latach 2022-2024, publikowaliśmy już wcześniej w Rynku Kolejowym.